wejścia

sobota, 1 października 2011

Zdrowotna nalewka kurkumowa

Od jakiś 25 lat wspomagałam własne zdrowie kurkumą - ot - wsypywałam do szklanki 3 łyżeczki , zalewałam zimną wodą i wypijałam w chwilach jakiś ostrzejszych zapaleń - najczęściej kiedy dokuczało mi kolano. Kilka dni takiej kuracji i ból znikał na minimum pół roku. Sprawdziła się też przy zapaleniu ucha środkowego mojej pasierbicy , przy stanach przedgrypowych lub przeziębieniowych. Kurkuma ma wiele cudownych właściwości i jak ostatnio zauważyłam jest składnikiem coraz większej ilości leków.
Niedawno wyczytałam w necie, że surowa kurkuma ma mniejszą przyswajalność, że kurkumina uwalnia się w alkoholu, a jej przyswajalność zwiększa piperyna - zawarta w czarnym pieprzu.

Magiczne właściwości lecznicze ma również grapefruit - udało mi się namówić zeszłej zimy małżonka do zjadania co najmniej jednego grapefruita dziennie i po trzymiesięcznej kuracji minął mu katar chroniczny, który dręczył go 3 bite lata. Już nie pomagały wszelkiej maści krople do nosa. Wybudował mu się przez te 3 lata pokaźny polip, który zniknął po kuracji grapefruitowej.

Sporządziłam więc magiczną nalewkę zdrowotną, którą polecam zamiast środków przeciwbólowych oraz przeciwzapalnych, a także w przeziębieniach .

Składniki :
2/3szklanki kurkumy
1 szklanka spirytusu
1 szklanka soku z grapefriutów - najlepiej czerwonych
wyszorowane i wyparzone skóry z grejpfrutów  - razem z białą skórą - pokrojone na mniejsze kawałki
czubata łyżka świeżo zmielonego pieprzu czarnego
pół szklanki miodu - później możemy ewentualnie dosłodzić również miodem. Najlepszy miód lipowy - ma właściwości przeciwgorączkowe.

Wszystkie składniki mieszamy w słoju litrowym - z uwagi na skórki. Odstawiamy w ciemne miejsce na minimum tydzień. Po tygodniu zlewamy do butelki starając się pozostawić w słoiku osad, który zalewamy wytrawnym lub półsłodkim winem białym - 1 szklanka - na 3 dni. Po tym czasie przelewamy kurkumowe wino do butelki z pierwszym wyciągiem, słoik myjemy i nastawiamy nową nalewkę :-)

Na tym etapie możemy sprawdzić słodkość i ewentualnie dosłodzić.
Nalewka nabiera smaku -  w miarę upływu czasu jest coraz smaczniejsza.

Pijemy 2 lub 3x dziennie po 20 - 30 ml

Uwaga ! Nalewka jest silnie barwiąca, więc staramy się nie rozlewać jej , bo wgryzie się nawet w blat stołu, nie mówiąc o tkaninach ...




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz