wejścia

niedziela, 13 stycznia 2013

Bardzo kruche ciasteczka razowo-owsiane



Upiekłam dziś przepyszne i przekruche ciasteczka z maki pszennej razowej i owsianej - nosiłam się z tym zamiarem od września :D.  Dla słodkolubnych mogą być mało słodkie - poponuję więc podwoić ilość cukru. Nawet dla mnie były z lekka za mało słodkie, więc posypałam je cukrem po upieczeniu.
Grzesznym składnikiem tych ciasteczek jest smalec ... Niestety, tylko dzięki niemu rozpływają się w ustach , kruche maślane ciastka nie są już tak kruche.

Do rzeczy

Składniki : ( na około 40 ciasteczek średnicy szklanki)
250 g mąki pszennej razowej
250 g mąki owsianej
30 g (pół szklanki ) otrąb pszennych
200g smalcu (jedna kostka)
120 g cukru pudru
1 łyżeczka cynamonu
opcjonalnie namoczone i osączone żurawiny w ilości 1/2 szklanki

Strategia :

Do  miski wsypać mąki, otręby, cynamon  i cukier, dodać zimny smalec, posiekać nożem, a później  rozcierać w dłoniach jak kruszonkę . Zagnieść elastyczne ciasto, uformować wałek średnicy 2cm . pokroić nożem w plasterki grubości około 1 cm, ułożyć na papierze do pieczenia, rozpłaszczyć, Zachowywać odległości większe niż średnica ciastka ... (moje krążki miały około 5 cm po spłaszczeniu i ułożone w odległościach 3 cm - zlały się na jednej blaszce)
Te ciastka rosną na szerokośc zachowując wysokość którą im nadamy.

Wsunąć blachy do nagrzanego do 170 st piekarnika - z termoobiegiem - i piec około 25 - 35 minut - aż nabiorą barwy pierników i zesztywnieją (warto dotknąć palcem i sprawdzić, czy nie są za miękkie)
Przestudzić chwilę w piekarniku (wysuszyć) i wyłożyć na talerz . Po skosztowaniu ewentualnie obsypać dodatkowym cukrem pudrem póki ciepłe.

 Ja zapomniałam zagnieść z ciastem moje namoczone żurawiny i wgniotłam je w wierzch ciastek na blasze - niestety, wyschły na wiór i są mocno twarde . Lepiej je wymieszać zagniatając  ciasto , albo pominąć.

smacznego !!! :-)

2 komentarze: