wejścia

sobota, 19 listopada 2011

Ciasto marchewkowe - mix przepisów

Mam tak pachnącą marchewkę pt "karotka", tak soczystą i słodką, że zachciało mi się ją upiec na deser.

Poszperałam w necie, poczytałam, pomyślałam i spłodziłam ciasto marchewkowe biorąc po trochu z każdego ;-) znalezionego przepisu
No nie, aż tak nie eksperymentowałam
Oparłam się na typowych proporcjach placka , który zwykle wypiekam ino odjęłam szklankę mąki a dodałam szklankę mielonych orzechów, zastąpiłam  3/4 szkl oleju  stopionym masłem, no i wykonałam polewę - pyszną  bo kwaśną - modyfikując przepis na polewę serkową stąd



Ale do rzeczy

Składniki :

Ciasto :
3/4 szklanki cukru
4 duże jaja
150 g stopionego masła
2 szklanki marchwi startej na drobnej tarce
1 szklanka mielonych orzechów włoskich
2 szklanki mąki tortowej
łyżeczka sody
półtorej łyżeczki proszku do pieczenia
opakowanie cukru cynamonowego(albo waniliowego + łyżeczka cynamonu)

Polewa :
1 serek waniliowy 150 g(bom tylko taki miała z homogenizowanych)
2/3 szklanki cukru pudru
50 g miękkiego masła
sok z połowy cytryny

Do przełożenia :
pół  szklanki (100 ml) śmietany kremówki
dwie łyzki cukru pudru
dwie czubate łyżki polewy
sok z połowy cytryny


Strategia
Miksujemy całe jaja z cukrem, cukrem cynamonowym (albo wanilinowym + łyżeczką cynamonu), dolewany stopione i wystudzone masło, mąkę wymieszaną z proszkiem i sodą, orzechy. Do masy dodajemy marchew, dokładnie mieszamy i tę gęstą masę przekładamy do formy - ja użyłam tortownicy 26 cm.
Masę wygładzamy i wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 150 st (z termoobiegiem) i pieczemy 60 minut.
Wyjmujemy z piekarnika, rzucamy z wys 1 metra na podłogę,  i studzimy. (no zacznę chyba rzucać odkąd moje pięknie wyrośnięte ciasta po wystudzeniu wracają do stanu "wylewczego"

W czasie, gdy placek się piecze robimy polewę miksując cukier z masłem i serkiem , wciskamy sok z cytryny i odstawiamy do lodówki coby stężało.

Gdy ciasto ostygnie, a polewa stężeje przekrawamy ciasto na dwa placki, dolny smarujemy śmietaną ubitą z cukrem, sokiem cytryny i dwiema (albo i więcej - ile kto chce)  łyżkami polewy. Przykrywamy drugim plackiem, smarujemy resztą polewy i schładzamy w lodówce min 2 godziny

Można wzbogacić ciasto bakaliami. Wystarczy wcześniej zalać szklankę suszonych moreli (lub , i rodzynek) na noc wrzącą wodą. Rano owoce odcedzić, morele pokroić w kawałki i dodać je razem z marchewką do ciasta. Taki wzbogacony placek można po przekrojeniu posmarować dżemem morelowym i dopiero na to dać masę z przepisu wyżej ... 

smacznego ;-)

1 komentarz: